Costa_ryhmäkuvat+hanna-42_edited.jpg

Costan kristillisen peruskoulun tarina

Costa del Solilla, Aurinkorannikolla, alettiin puhua kristillisestä kouluhaaveesta ulkosuomalaisissa perheissä jo silloin, kun perheiden määrä oli vielä hyvin pieni. Tuo siemen kristillisestä koulusta istutettiin rukouksin kolmisenkymmentä vuotta sitten. Nyt tämän saman sinitaivaan alla se on kasvanut taimelle.

Ulkosuomalaisten perheiden määrä on kasvanut valtavasti etätyömahdollisuuksien ja kansainvälisten työmarkkinoiden kautta. Monen perheen lapsi on jäänyt myös ilman suomalaista koulupaikkaa ja vanhemmat ovat itse opettaneet lapsiaan. Monien perheiden toiveesta, innostavien keskustelujen ja sydämellään kouluhaavetta kantavien rohkaisemina aloitimme opetuksen kartoitustyön vuonna 2021. Suunnitelmia ja ideoita tulvi monesta suunnasta. Ensimmäinen konkreettinen askel otetiin vuonna 2023, kun päätettiin astua hankkeessa ensimmäiseen tärkeään ja julkiseen valmisteluvaiheeseen, yhteiseen rukoukseen. Yhteiskristilliseltä pohjalta muotoutunut rukousryhmä ympäri Suomen sekä eri yhteyksissä hankkeesta kuulleet ottivat asian sydämelleen. Samalla lähetetiin kutsukirje kaikille Suomen kristillisten koulujen rehtoreille lähteä mukaan rukousrintamaan.

​

Hankkeen taustajoukkoihin liittyi asiantuntijatiimi. Tiimi koostuu Suomen ensimmäisten kristillisten koulujen perustajista, kristillisten koulujen rehtoreista sekä opettajista, kristillisen koulun kannatusyhdistyksen puheenjohtajista, vanhempainyhdistyksen jäsenistä sekä kristillisen kasvatuksen liiton jäsenistä. Näin saatiin yhteen viisaita neuvoja ja arvokasta tietotaitoa sekä ajankohtaista tutkimustietoa, kun toimintakulttuuria, pedagogiikkaa, opetussuunnitelmaa, yhteistyöverkostoja, tiloja, lupa-asioita ja henkilöstöasioita  mietittiin. Mukaan kouluhankkeeseen saatiin myös Euroopan kristillisten opettajien koulutusjärjestö ACSI tarjoamalla koulutusta sekä tietoaan.

​​

Keväällä 2024 tehtiin päätös koulun perustamisesta kotikouluperiaatteella. Kannatusyhdistys nähtiin parhaimmaksi vaihtoehdoksi koulun hallintoon. Ja nyt se on totta! Taimi on varttunut ja kasvaa, tarviten valoa, lämpöä ja ravinteita – se on rukousta, Taivaan Isän ohjausta sekä rakastavaa tiimityötä.

Liity kannattajaksi ja saat kerran kuukaudessa kuulla tuoreita kuulumisia koulun arjesta!

​

RYHDY KANNATTAJAKSI

Tue toimintaa

·         tule koulukummiksi

·         kannatusjäsenyys

·         kuukausikannattaja

·         kertalahjoitus

Kannatusyhdistys

Aurinkorannikon kristillisen kasvatuksen ja koulutuksen kannatusyhdistys ry

Y-tunnus: 3469724-8

Yhdistys kuuluu jäsenjärjestönä kristillisten koulujen ja päiväkotien liitty ry:hyn

Kiitos kun ryhdyt tukemaan koulumme toimintaa!

Costa_outi-mari-11.jpg

OTA YHTEYTTÄ